João Niza Braga possui mestrado e doutoramento em Psicologia pela Universidade de Lisboa. A sua investigação explora como e sob que condições se usam processos intuitivos para orientar o comportamento do consumidor, decisões económicas e interações sociais no local de trabalho. Atualmente, está interessado em examinar como a intuição é usada para dar sentido às experiências hedônicas e como os contextos online podem moldar as decisões de consumo e saúde. Foi investigador visitante na Indiana University e na New York University. Desde setembro de 2016 que leciona na Universidade Católica, nos programas de mestrado da Faculdade de Ciências Humanas e da Católica Lisbon School of Business and Economics. Em 2017, recebeu uma bolsa de investigação de pós-doutoramento da FCT ao começar a desenvolver a sua investigação no CUBE (Católica Lisbon Research Unit in Business and Economics).
Publicações
Paper
Effortless online shopping? How online shopping contexts prime heuristic processing
Journal of Consumer Behaviour, 2021
Paper
Psychological Disorder Diagnosis are no cure for trait inference bias
Journal of Applied Social Psycholog…, 2021
Paper
A conceptual model for generating and validating in-session clinical judgments
Psychotherapy Researc…, 2018
Download and More Details keyboard_arrow_right
Paper
Memory and conceptual learning of relevant and non-relevant items in item-method directed forgetting
Memor…, 2018
Download and More Details keyboard_arrow_right
Paper
Suspicious binds: Conspiracy thinking and tenuous perceptions of causal connections between co-occurring and spuriously correlated events
European Journal of Social Psycholog…, 2018
Download and More Details keyboard_arrow_right
Paper
What's next? Disentangling availability from representativeness using binary decision tasks
Journal of Experimental Social Psycholog…, 2018
Download and More Details keyboard_arrow_right
Paper
Motivated reasoning in the prediction of sports outcomes and the belief in the “hot hand”
Cognition and Emotio…, 2017
Download and More Details keyboard_arrow_right
Paper
The effects of construal level on heuristic reasoning: The case of representativeness and availability
Decisio…, 2015
Download and More Details keyboard_arrow_right
Paper
Cognição social fora do laboratório não é peixe fora de água: O caso do efeito de ancoragem.
Psicologi…, 2013
Capítulo de livro
Disentangling Availability from Representativeness: Gambler’s Fallacy under pressure.
Research Directions in Social and Organizational Psycholog…, 2013